A NIA és a (tánc)tudomány

Címkék: modern tánc

2012.11.27. 07:30

Amikor ezt a blogot elkezdtem írni, nagyon megfogott Dr. Dienes Valéria írása, ahonnan jó sokmindent el is hoztam. Ezen felbuzdulva egy kicsit tovább kutattam, mert nagyon érdekes, hogy milyen tisztán mutat meg minket a mozdulataink formája és minősége. Milyen szépen és egyértelműen beszél hozzánk a testünk, ha együttműködünk Vele.

"Mozdulat, mint kommunikációs forma (részlet)

Kívül játszani - a perifériákon - valamit ami megmutatja azt ami belső.
"Ez az a szerep, amelynek eljátszására a mozdulat született. Ez az a létközösség, amelyért a mozdulatnak szimbólummá kell válni. Jel. Jelkép. Valami látható a nem láthatóból. Valami, ami mindenkié, arról, ami egyetlenegyé. Ellentmondás. Lehetetlenség van benne. Megoldja a megoldhatatlant. És mindig sikerül. Azért sikerül, mert úgyis tudja az ember, hogy egészen nem sikerülhet. Mégis van a mozdulatnak annyiféle fegyvere, hogy képes játékba vinni a megjátszhatatlant."

Abból indulunk ki, hogy az ember akaratlanul hajlandó belemenni a játékba, önkéntelenül is elfogadni a másik eszmélő lény(ember) közeledését, felhívását.

Dienes Valéria mindezt annak tulajdonítja, hogy a legtermészetesebben mindenki a saját tudatának megfelelőjéül tekinti a másikét, ezt nevezi a párhuzamosságok törvényének. "Az "én patakom" ugyan nem a "te patakod", sem az "ő patakja", de mindannyiunk patakja szinkron módon futja a magáét, szigorú megfelelések (nem egyenlőségek) szerint." DV

"Ami különbözik, elhanyagoljuk, mert alkalmatlan. Elhanyagoljuk múltunk és jövőnk gyökeres különbségeit, s ez az általános tudatmagatartás egyformává tesz bennünket. " DV

251743_1.jpg

Mi úgy tekintjük hogy a belső világ kivetítése a közösbe mindig mozdulattal indul (megmozgat valamely üzenetre alkalmas készüléket (beszédszerv, hangszalag, hangszer), vagy kilép a perifériába ahol használja egész pszichofizikai önmagát). Igaz ez mind a művészeti alkotásra mind a hétköznapok valóságára.
A mozdulat teremtője(alkotója) a saját eszméletéből akar valamit közölni a másik eszméletnek a mozdulat által."

Tovább olvasgatható a tanulmány itt.

Hogyan érzékelhetjük mindezt a NIA-ban?

Fontos, hogy olyan tiszta formában lássuk magunkat, amit csak a testünk tud megmutatni, mert ugye a test nem hazudik. Nem tud. A legkifinomultabban működő műszer a világon, ami azonnal jelez, ha valami nem stimmel odabent. Ha táncolok, már a mozdulataim jelzik, ha elakadás, feszültség van bennem - nem megy, elakadok, darabos, leblokkolok, türelmetlen vagyok, befeszülök. Sokszor elegendő, ha ezen a szinten megoldom a felmerült problémákat: tudatosítom a jelenlétem, mélyítem a lélegzetvételeimet, megkeresem a középpontomat, megpróbálom oldani a blokkot a kötött és a szabad formákon keresztül. Ezzel a hétköznapi problémák/stressz jelentős része letudható. Aztán lehet mélyebbre menni, ha elég bátrak és őszinték vagyunk.

Nia1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://miania.blog.hu/api/trackback/id/tr804931079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása